Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Monday, September 07, 2020

Malaysia 2018 : Destinasi Pelancongan Sabah FDC



SABAH 

Sabah terletak di putau Borneo, putau ketiga terbesar di dunia. Sabah sendiri adalah negeri kedua terbesar di Malaysia, berkongsi sempadannya dengan Sarawak, Brunei dan Kalimantan. Sabah kaya dengan keindahan semulajadi dan mempunyai penduduk dari pelbagai latar belakang etnik. lni menjadikan Sabah pusat kepelbagaian budaya dan makanan yang unik untuk diatami oleh semua orang. Dari puncak Gunung Kinabalu hingga ke kehijauan hutan tropika dengan sungai-sungai yang mengalir megah, menjadikannya habitat kepada pelbagai jenis flora dan fauna. Ditambah pula dengan pantai yang indah dan perairan yang jernih, pelancong dapat melakukan pelbagai aktiviti menarik seperti mengembara di dalam hutan hingga menyelam ke dasar lautan. Sabah adalah tempat yang menakjubkan untuk dilawati dan diterokai. 

SETEM 60sen 
Bangunan Warisan Lembaga Pelancongan Sabah 

Bangunan Warisan Lembaga Pelancongan Sabah di Kota Kinabalu menyambut utangtahunnya yang ke-100 pada bulan Mac 2018. Bangunan tersebut dibina serta dirasmikan pada 16 Mac 1918 dan digunakan sebagai pejabat pos. la diubahsuai pada tahun 1936 bagi menempatkan pejabat kewangan, audit dan juga pos. Pada tahun 1987, pihak kerajaan Negeri tetah mengambil alih bangunan tersebut dan menjadikannya ibu pejabat bagi Lembaga Pelancongan Sabah. Pada 23 Februari 2018, bangunan ini telah diwartakan sebagai salah satu bangunan warisan yang dilindungi di bawah Akta Warisan Negeri 2017. 

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu 

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu merupakan masjid utama yang kedua di Kota Kinabalu selepas Masjid Negeri di Sembulan. Pembinaannya bermula pada tahun 1992 dan boleh memuatkan 12,000 orang jemaah. Rekabentuk masjid itu berasaskan Masjid Nabawi di Madinah. la mempunyai kubah berwarna biru dan emas. Masjid yang dibina di tepi pantai Teluk Likas itu dikelilingi oleh air menyebabkan ianya turut dikenali sebagai Masjid Terapung. 

Menara Tun Mustapha 

Menara Tun Mustapha terletak di kawasan Tetuk Likas di Kota Kinabalu. Menara setinggi 30 tingkat yang dibina pada tahun 1977 dikenali sebagai mercu tanda Sabah. Pada asatnya ia dinamakan Menara Yayasan Sabah tetapi pada tahun 2001, menara tersebut tetah dinamakan semula sebagai Menara Tun Mustapha untuk memperingati mantan Ketua Menteri Sabah itu. 

Perkhidmatan Keretapi Borneo Utara 

Perkhidmatan Keretapi Borneo Utara membawa penumpangnya dalam pengembaraan melalui perkampungan, pekan-pekan kecil, hutan dan sawah padi serta ladang-ladang kopi dan getah. Bermula dari Tanjung Aru, keretapi wap itu akan bergerak melalui Kinarut hingga ke Papar dua kali seminggu.

SETEM 80sen 
Gunung Kinabalu 

Gunung Kinabalu merupakan gunung yang tertinggi di Banjaran Crocker di putau Borneo dengan puncaknya setinggi 4,095 meter (13,435 kaki) dari aras taut. Gunung ini dan kawasan persekitarannya amat kaya dengan hidupan semulajadi dengan 6,000 jenis tumbuhan, 326 jenis burung dan lebih dari 100 jenis hidupan mamalia. "Kinabalu" berasal dari perkataan Aki Nabalu dari yang dituturkan oleh kaum Kadazandusun, yang membawa maksud "gunung nenek moyang".

Orangutan - Sepilok 

Pusat Pemuliharaan Orangutan Sepilok ditubuhkan oleh Kerajaan Sabah pada tahun 1961. Pusat pemuliharaan ini berfungsi untuk menjaga dan memulihara orangutan yang ditangkap atau cedera untuk dikembalikan ke habitat asal mereka. Pelawat ke pusat ini boleh menyaksikan aktiviti penjagaan orang utan. Pusat Pemuliharaan Orangutan Sepilok ini terletak 25 kilometer dari Sandakan. 

Burung Jambut 

Burung Jambul (Pityriasis gymnocephala) mempunyai saiz sepanjang 25 centimeter (9 inci) dan berwarna hitam atau kelabu gelap dengan paha dan kepada berwarna merah. la mempunyai paruh melengkung berwarna hitam yang besar serta jambul berwarna kuning seperti berus kasar. Burung ini hanya dijumpai di Pulau Borneo dan is hidup di kawasan tanah rendah dari kawasan hutan hingga ke papa. 

Pulau Sipadan 

Pulau Sipadan amat terkenal sebagai tumpuan bagi penyetam dari seluruh dunia. Pulau ini terletak di Timur pantai Sabah dan adalah puncak gunung berapi yang telah mati. Perairan Sipadan merupakan habitat marin yang amat kaya. Terdapat lebih dari 400 jenis ikan boleh ditemui di sini. Penyu karah dan penyu hijau juga sering kelihatan di sini. Keindahan dunia bawah air di Sipadan ini menobatkannya sebagai antara sepuluh destinasi menyelam yang terunggul di dunia. 

LEMBARAN MINI - RM3 

2018 merupakan Tahun Melawat Keningau. Keningau merupakan bandar kelima terbesar di Sabah dan adalah salah satu pekan yang tertua di negeri itu. la terletak kira-kira 131 kilometer dari Kota Kinabalu. la terkenal sebagai pusat pengeluaran barangan kraftangan, tetapi pada suatu masa dahulu Keningau merupakan pusat pengeluaran kayu manic yang terbesar. Nama Keningau itu sendiri pada asalnya datang dari sejenis pokok kayu manic "koningau" yang dahulu banyak terdapat di kawasan tersebut. Semasa zaman penjajahan British, Keningau merupakan salah satu pusat pentadbiran penting bagi rantau British Borneo Utara.

Bukit Trig 

Bagi mereka yang gemar akan aktiviti War, Bukit Trig di Keningau menawarkan pengalaman menarik bagi melihat serta menikmati keindahan alum semulajadi. Pendakian ke puncak Bukit Trig agak mudah, di mana beberapa hentian menawarkan pemandangan yang cantik dan apabila tiba di kemuncak, para pendaki disajikan dengan pemandangan persekitaran Keningau yang Was. 

Periuk Kera Nepenthes x trusmadiensis 

Periuk Kera Nepenthes x trusmadiensis merupakan sejenis tumbuhan yang hanya ditemui di Gunung Trus Madi. la telah ditemui pada tahun 1983. Tumbuhan ini merupakan yang paling besar dari spesis Bomean Nepenthes. la ditemui tumbuh di sekitar puncak gunung Trus Madi pada ketinggian dari 2500 meter hingga 2600 meter dari aras laut.

Pusat Kraftangan Sabah, Keningau

Pusat Kraftangan Keningau ditubuhkan untuk membantu memasarkan barangan kraftangan yang dihasilkan oleh penduduk tempatan di Keningau. Pusat tersebut mempunyai ruang pameran dan jualan yang mengetengahkan pelbagai barangan kraftangan yang menarik yang dijual kepada pelancong untuk dijadikan hadiah dan juga tanda kenangan. 

Kulit Kayu Manis 

Daerah Keningau mendapat nama dari sejenis pokok kayu manic yang banyak terdapat di kawasan tersebut. Kayu manic itu merupakan sejenis bahan rempah yang amat porting dan ia telah menarik ramai pedagang-pedagang dari [Liar untuk datang mendapatkannya di Keningau. Justeru, Keningau yang merupakan salah satu bandar yang tertua di Sabah, turut dikenali sebagai pusat perdagangan kayu manic yang terus membangun sehingga kini. 

Batu Sumpah Keningau 

Batu Sumpah Keningau merupakan satu tugu di Keningau yang didirikan bagi memperingati syarat-syarat bagi Sabah bergabung dengan Sarawak dan Malaya untuk membentuk Malaysia. Batu Sumpah Keningau dirasmikan pada 31 Ogos 1964 di pekarangan Pejabat Daerah Lama Keningau. 

SABAH 

Sabah is located on the island of Borneo, the third largest island in the world. Sabah itself is Malaysia's second largest state, sharing its borders with Sarawak, Brunei, and Kalimantan. Sabah is rich in natural beauty and has a population of diverse ethnic backgrounds. This allows Sabah to offer a unique cultural and gastronomic experience. From the summit of Mount Kinabalu to lush tropical forests with mighty rivers, providing a wonderful habitat for various types of flora and fauna. Coupled with beautiful beaches and clear waters, visitors to Sabah can enjoy a variety of exciting activities such as hiking in the forest to diving to the bottom of the ocean. Sabah is a wonderful place to visit and discover. 

60sen STAMP 
Sabah Tourism Board Heritage Building 

The Sabah Tourism Board Heritage Building in Kota Kinabalu celebrated its 100th anniversary in March 2018. The building was built and inaugurated on 16 March 1918 and was originally used as a post office. It was renovated in 1936 and repurposed to house a finance, audit and post office. In 1987, the State government took over the building and made it the headquarters for the Sabah Tourism Board. On February 23, 2018, the building was gazetted as one of the heritage buildings protected under the State Heritage Act 2017. 

Kota Kinabalu City Mosque 

Kota Kinabalu City Mosque is the second major mosque in Kota Kinabalu after the State Mosque in Sembulan. Its construction began in 1992 and can accommodate a congregation of 12,000 people. The design for the mosque with blue and gold domes was based on the Nabawi Mosque in Medina. Built on the coast of Likas Bay, the mosque is surrounded by water thus it is also known as the Floating Mosque.

Tun Mustapha Tower 

Menara Tun Datu Mustapha is located in the Likas Bay area of Kota Kinabalu. The 30-storey high tower, built in 1977 is a well-known the landmark of Sabah. It was originally named the Menara Yayasan Sabah. However, in 2001 the tower was renamed Menara Tun Mustapha to give homage to the former Sabah Chief Minister. 

North Borneo Railway Service 

The North Borneo Railway Service carries its passengers on a journey of discovery through villages, small towns, forests and paddy fields as well as coffee and rubber plantations. Starting from Tanjung Aru, the steam-powered train travels along its track through Kinarut to Papar twice a week 

80sen STAMP 
Mount Kinabalu 

Mount Kinabalu is the highest point in the Crocker Range on the island of Borneo with its peak reaching 4,095 meters (13,435 ft) above sea level. This mountain and its surrounding areas are rich in natural diversity with 6,000 plant species, 326 species of birds and more than 100 species of mammals. The word "Kinabalu" derives from the word Aki Nabalu, spoken by the Kadazandusun, meaning "ancestral mountain". 

Orangutan - Sepilok 

The Sepilok Orangutan Conservation Center was established by the Sabah Government in 1961. The center serves to protect and rehabilitate orangutans that are caught or injured and to be returned to their native habitat. Visitors to this center can see orangutan rehabilitation activities. The Sepilok Orangutan Conservation Center is located 25 kilometers from Sandakan. 

Bornean Bristlehead 

The Bornean Bristlehead bird (Pityriasis gymnocephala) has a length of 25 centimeters (9 inches), a black or dark grey bird with red thighs and a red head, throat and neck, with grey ear-coverts and a featherless yellow crown. This bird is found only on Borneo Island and it lives in the lowland areas in the forests and marshes. 

Sipadan Island 

Sipadan Island is famous among divers around the world as one of the top diving sites. The island is located on the East coast of Sabah and is formed by an inactive volcano. There are over 400 types of fishes found here. Hawksbill and Green turtles are also often seen here. The beauty of the underwater world in Sipadan has resulted in it being crowned as one of the top ten dive destinations in the world. 

RM3 MINIATURE SHEET 

2018 is the Visit Keningau Year. Keningau is the fifth largest city in Sabah and is one of the oldest towns in the state. It is located about 131 kilometers from Kota Kinabalu. It is known as a handicraft production center, but Keningau was once a large cinnamon production center. The name Keningau itself originally came from a kind of cinnamon "koningau" which was found in abundance in the area. During the British colonial period, Keningau was one of the most important administrative centers in the British North Borneo region. 

Bukit Trig 

For those who love outdoor activities, Bukit Trig in Keningau offers a wonderful trekking experience and the beauty of nature. The Bukit Trig climb is quite easy with a few places offer the adventurers countless breathtaking views of the land below. At the peak of Bukit Trig, you will experience a great scenic view of Keningau. 

Nepenthes x trusmadiensis 

Nepenthes x trusmadiensis or Trus Madi Pitcher-plant is found only on Mount Trus Madi. It was discovered in 1983. This plant is the largest of the Bornean Nepenthes species. It is found growing around the summit of Trus Madi at an altitude of 2500 meters to 2600 meters above sea level. 

Sabah Handicraft Center, Keningau 

Keningau Handicraft Center was established to help market handicrafts produced by locals in Keningau. The center has exhibits and sales booths that showcase a variety of attractive handicrafts that are being sold to tourists for gifts and keepsakes. 

Cinnamon Stick 

The Keningau region got its name from a type of cinnamon that is abundant in the area. In the olden days, cinnamon is a very important spice ingredient and it attracted many traders to come to Keningau to trade for the spice. Thus, as one of the oldest city in Sabah, Keningau is also known as a cinnamon trading center, which contributed to its growth until today. 

Keningau Oath Stone 

The Keningau Oath Monument was installed in Keningau to commemorate Sabah's decision to merge with Sarawak and Malaya to form Malaysia. The monument was inaugurated on 31 August 1964 at the courtyard of Keningau Old District Office. 

Butiran Teknikal / Technical Details 

Tarikh Keluaran / Date of Issue 05.06.2018 
Denominasi / Denomination 60sen (65sen*) & 80sen (85sen*) 
Saiz Setem / Stamp Size 60mm x 30mm 
Kandungan Helaian / Sheet Content 10 setem / stamps 
Tebukan / Perforation 13 -13'/2 
Denominasi Lembaran Mini / Miniature Sheet Denomination RM3 (RM3.20) 
Saiz Lembaran Mini / Miniature Sheet Size 100mm x 80mm 
Saiz Setem Datam Lembaran Mini / Stamp Size in Miniature Sheet 50mm x 50mm 
Kertas / Paper 102 grams PVA Gummed OBA-free stamp paper 
Proses Percetakan / Printing Process Litografi / Lithography 
Pencetak / Printer Thai British Security Printing, Thailand 
Pereka Bentuk / Designer Reign Associates Sdn. Bhd. 
Sampul Surat Han Pertama / First Day Cover 55sen 
Folder / Folder RM6.35

Penghargaan / Acknowledgement : Sabah Tourism Board 
Gambar ihsan / Pictures courtesy of : Tourism Malaysia Sabah Tourism Board 
• Nepenthes x trusmadiensis - Datuk CL Chan / Susan PhiLlipps 

No comments:

Post a Comment

Comments