Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Tuesday, September 22, 2020

Malaysia 2015 : Burung Pucung FDC



Burung Pucung 

Burung Pucung merupakan sejenis burung yang tergolong dalam spesies Ardeidae. Terdapat 64 spesies Burung Pucung dikenalpasti di seluruh dunia dan biasanya boleh dijumpai di kawasan perairan air tawar dan tepian pantai. Di kalangan spesies Ardeidae, semua ahli daripada genus Botaurus dan Ixobrychus juga dikenali sebagai bittern. Terdapat 19 jenis spesies Ardeidae di Malaysia dan 7 daripadanya boleh ditemui di Taman Alam Kuala Selangor. 

Burung Pucung bersaiz sederhana hingga besar dengan kaki dan leher yang panjang. Yang terkecil mempunyai ketinggian kurang daripada 12 inci dan terbesar, dalam lingkungan 60 inci. Burung Pucung merupakan spesies burung yang banyak mengembara dan kebanyakannya bersifat separa migrasi. Burung Pucung adalah bersifat karnivor, dan berikutan habitatnya berhampiran kawasan tanah lembap dan berair, makanannya terdiri daripada pelbagai jenis hidupan air. 

Burung Pucung membiak setahun sekali di kawasan tropika. Lazimnya is akan membuat sarang di dalam belukar yang berhampiran atau di alas air. Ada juga yang membuat sarang di alas tanah sekiranya tiada pokok atau belukar. Biasanya, spesies ini membuat sarang tinggi di atas pokok manakala yang berhabitat di kalangan rumput atau rumpai tinggi akan membuat sarang berhampiran dengan tanah. 

Herons 

Herons are freshwater and coastal birds belonging to the family Ardeidae. There are 64 recognised species worldwide. Some are called egrets or bitterns. Within Ardeidae, all members of the genera Botaurus and Ixobrychus are referred to as bitterns. There are around 19 species of Ardeidae found in Malaysia, 7 of which can be observed at the Kuala Selangor Nature Park. 

Herons are medium to large-sized birds with long legs and necks. The smallest measure less than 12 inches and the largest, around 60 inches in height. Herons are highly mobile family, with most species being partially migratory. Herons and bitterns are carnivorous and members of this family are mostly associated with wetlands and water, hence they feed on a variety of live aquatic prey. 

Herons' breeding season happens once a year in the tropics. Their nests are usually found near or above water typically placed in vegetation, although the nests of a few species have been found on the ground where suitable trees or shrubs are unavailable. Trees are used by many species that nest on a higher perch, whereas species living in reed beds may nest very close to the ground. 

Pucung Bendang 
Ixobrychus cinnamomeus 

Pucung Bendang adalah spesis bittern kecil berukuran 15 inci panjang. Biarpun kecil, is merupakan salah satu daripada bittern lxobrychus yang lebih besar. la mempunyai leher yang pendek dan paruh yang panjang. Burung jantan biasanya berwarna coklat terang seakan kulit kayu manis di bahagian atas dan coklat muda di bawahnya. Burung betina juga sama, tetapi belakang dan jambulnya berwarna coklat gelap. 

Sekiranya terkejut atau cemas, kelakuannya adalah seperti bittern yang mana is akan meregangkan lehemya menjadi lurus dan paruhnya menghala ke atas, mengeraskan badannya, dan terlindung dengan persekitarannya. la membina sarang menggunakan rumput dan daun di dalam rimbunan pokok.. Kerana gaya hidup dan habitatnya, is sukar untuk dilihat tetapi sering muncul pada waktu senja untuk mencari makanan seperti serangga, ikan dan amfibia. 

Cinnamon Bittern 

The Cinnamon Bittern is a small bittern measuring 15 inches in length. Although small, they are considered one of the larger lxobrychus bitterns. Possessing a short neck and longish bill, the male is uniformly cinnamon-coloured on top and buff below. The female is similar in colour but her back and crown are brown. 

When surprised or alarmed, they assume the characteristic attitude of bitterns — they would stretch their neck perpendicularly with bill pointing skyward, while seemingly freezing, becoming astonishingly invisible within its reedy environment. Their breeding habitat is reed beds where they build nests on platforms of reeds in shrubs. They can be difficult to spot, given their skulking lifestyle and reed bed habitat, but they tend to emerge at dusk to feed on insects, fish and amphibians. 

Pucung Kuak 
Nycticorax nycticorax 

Pucung Kuak merupakan burung pucung bersaiz sederhana yang boleh ditemui di kebanyakan kawasan di dunia, kecuali di kawasan yang amat sejuk dan Australasia. la berwarna putih atau kelabu dengan jambul dan belakang yang hitam, mata berwarna merah, dan kaki pendek berwarna kuning yang bertukar merah sewaktu musim membiak. Koloni ini terdiri daripada beribu-ribu ekor burung dan sangat bising, dengan panggilan yang biasanya berbunyi "quok" atau "wok". Pucung Kuak biasanya mencari makanan pada waktu malam atau awal pagi. Burung ini akan berdiri di tebing air dan mengambil masa untuk menyerang mangsa. la biasanya memakan ikan-ikan kecil, udang, serangga air, mamalia kecil malahan burung kecil. 

Black-crowned Night Heron The Black-Crowned Night Heron is a medium-sized heron found throughout a large part of the world, except in the coldest regions and Australasia. They are usually white or grey with a black crown and back, red eyes, and short yellow legs which turn red during breeding season. Breeding colonies can contain thousands of birds. They are very noisy in their nesting colonies, with calls that are commonly transcribed as 'quok' or 'woc'. Night Herons are called so as they feed mainly during the night or early morning. These birds will stand still at the water's edge and wait to ambush their prey. They primarily eat small fish, crustaceans, frogs, aquatic insects, small mammals, and even small birds. 

Pucung Keladi 
Butorides shiatus 

Pucung Keladi merupakan sejenis burung kecil dan gempal dengan kepak dan belakang yang berwarna biru kekelabuan, berkaki pendek berwarna kuning, bahagian bawahnya putih, kepalanya hitam, dan terdapat jalur hitam dart paruh hingga ke bawah matanya. Bagi burung muda, warnanya adalah lebih coklat di bahagian atas berjalur di bahagian bawah. Adalah mudah untuk melihat burung Pucung Keladi ini kerana is selalunya berdiri di tebing air dan mengambil masa untuk menyerang mangsa. la memakan ikan kecil, katak dan serangga air. Kadang-kala is menggunakan umpan dengan meletakkan bulu atau daun di atas permukaan air dan menangkap ikan yang menghampirinya. 

Pucung Keladi merupakan penghuni tetap Taman Alam Kuala Selangor, di mana populasi burung ini akan meningkat,„IVIOaysia 70sen apabila tiba musim migrasi musim sejuk di kawasan utara. ' Pucung Keladi tidak membiak dalam koloni tetapi mereka biasanya mencari makanan dalam kumpulan yang besar meliputi kawasan air cetek atau lumpur. Burung Pucung Keladi membina sarangnya tidak terlalu tinggi dart tanah, di kawasan rumpun atau atas pokok dan juga kawasan terlindung di atas tanah yang lazimnya berhampiran air. 

Little Heron 

Also known as the Striated Heron, the Little Heron is a small and stocky bird with blue-grey back and wings, short yellow legs, white underparts, a black cap, and dark line extending from the bill to under its eyes. Juveniles are darker brown on top and streaked below. Their diet consists mainly of small fish, frogs and aquatic insects. These birds stand still at the water's edge and wait to ambush prey. They sometimes use bait, dropping a feather or leaf carefully on the water surface and picking fish that come to investigate. 

A common resident of the Kuala Selangor Nature Park, the bird population will increase during the northern winter when migrant birds arrive. They never form flocks but feed in large numbers spread out over mudflats. Little Herons can be found nesting not too high above the ground in shrubs or trees but sometimes, in sheltered locations on the ground and often near water. 

Pucung Seriap 
Ardea cinerea 

Pucung Seriap berwarna kelabu muds di bahagian bawahnya dan kelabu gelap di bahagian belakang. Burung dewasa mempunyai kepala berwarna putih dengan jalur hitam lebar dan jambul yang nipis, manakala anak Pucung Seriap mempunyai kepala berwarna kelabu samar la mempunyai paruh yang kuat, berwarna oren kekuningan yang menjadi lebih terang menjangkau dewasa. la terbang perlahan, dengan lehemya berbentuk S — ciri utama Burung Pucung dan bittern yang membezakan spesies ini daripada burung botak, burung jenjang dan spoonbill, yang boleh memanjangkan leher mereka. 

Spesies ini adalah penghuni tetap di Taman Alam Kuala Selangor, dan boleh dikenalpasti dengan panggilan mereka yang berbunyi 'kraak'. la boleh dijumpai di atas pokok berhampiran air dan mencari makanannya di air cetek dengan menangkap ikan, katak dan serangga menggunakan paruhnya. Burung Pucung juga memakan mamalia dan reptilia kecil. Lehernya yang berbentuk S membolehkan burung ini mematuk mangsa menggunakan paruhnya dengan kadar yang pantas. 

Spesies jenis ini membiak di dalam koloni di atas pokok dengan membina sarang besar daripada ranting pokok di kawasan berhampiran tasik, di tepian laut atau tanah lembap lain dan ada juga yang tinggal di kawasan rumput tinggi. 

Grey Heron 

The Grey Heron has a light-grey underpart and slightly darker grey back. Adults have a white head with a broad black supercilium and slender crest, while their babies have a dull grey head. They have a powerful, orange-yellow bill which turns brighter in breeding adults. They have a slow flight, with their long neck retracted (S-shaped) - characteristic of herons and bitterns and distinguishes them from storks, cranes and spoonbills, which extend their necks. 

A fairly common resident of the Kuala Selangor Nature Park, they make their presence known with a harsh `kraank' call. They are often found perched on trees near water and feed in shallow water, catching fish, frogs, and insects with their long bills. Herons will also eat small mammals and reptiles. Due to their S-shaped neck, the bird is able to strike with their bill very rapidly. 

This species breeds in colonies (heronries) in trees by building bulky nests made of sticks close to lakes, seashores or other wetlands, although they will also nest in reed beds. 

Penghargaan: Persatuan Pencinta Alam Malaysia • Taman Alam Kuala Selangor Acknowledgement: Malaysian Nature Society • Kuala Selangor Nature Park 

Butiran Teknikal Technical Details 

Tarikh Keluar an / Date of Issue 25.06.15 
Denominasi / Denomination 60sen, 70sen, 80sen 
Saiz Setem / Stamp Size 30mm x 40mm 
Denominasi Lembaran Mini / Miniature Sheet Denomination RM5 
Saiz Lembaran Mini / Miniature Sheet Size 110mm x 80mm 
Tebukan / Perforation 14 
Kandungan Helaian / Sheet Content 20 setem /20 stamps 
Kertas / Paper Tullis Rusell High Reading Yellow / Green Phosphor Gummed Stamp Paper 103gsm 
Proses Percetakan / Printing Process Litografi / Lithography 
Pencetak / Printer Southern Colour Print, New Zealand 
Pereka Bentuk / Designer Reign Associates Sdn. Bhd. 
Samput Surat Hari Pertama I First Day Cover 50 sen 
Folder / Folder RM6 

No comments:

Post a Comment

Comments