Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Sunday, April 15, 2012

Self-Potraits: tips berguna untuk merakam foto sendiri


Self-potret oleh Brett Arthur

Merakam potret diri sendiri telah menjadi satu bentuk fotografi popular sejak manusia pertama melihat refleksi diri sendiri (memang forever alone lah). Hari ini saya akan menunjukkan anda beberapa langkah dan tips mudah untuk mengambil potret pertama anda sendiri. Di bawah ini, saya akan menunjukkan beberapa tips bermanfaat bahawa saya terpaksa belajar dengan cara yang sukar untuk merakam potret sendiri.

Tip # 1: Bawa Sesuatu yang boleh memfokuskan diri anda
Masalah yang saya lihat apabila saya melihat melalui viewfinder saya adalah bahawa saya tidak mempunyai apa-apa untuk memberi tumpuan kepada selain daripada item dalam jarak jauh. Ini sudah tentu akan membuat gambar menjadi kabur, sebaik-baiknya set aperture yang lebih kecil seperti f8. Satu penyelesaian mudah untuk masalah ini adalah bawa sesuatu untuk berdiri di tempat anda. Ketinggian tidak tidak begitu banyak sebagai jarak, tetapi cuba untuk memadankan diri anda sebaik anda menukar kepada self timer. Jika anda mempunyai tripod tambahan atau lighting tripod, buat pengganti yang sempurna yang akan berdiri tegak tepat di mana anda bertukar tempat nanti.

Petua # 2: Cuba Berdiri Corner frame
Sebagai alternatif untuk berdiri di tengah-tengah entah dari mana, anda mungkin mahu sebenarnya menggunakan suatu bangunan atau dinding dalam potret anda. Dalam keadaan ini naluri pertama anda adalah untuk memberi fokus di dinding, mungkin ini memberi sedikit point fokus.

Tip # 3: Gunakan Kedua-dua Auto dan Manual Focus
Amalan yang baik apabila anda mengambil potret sendiri adalah dengan menggunakan campuran fokus auto dan manual. Pertama, fokus pada dirian menggunakan auto fokus objek. Kemudian, dengan objek yang masih dalam fokus, menukar kanta anda dengan fokus manual. Ini akan memberikan anda kebebasan untuk tweak tetapan, meter semula untuk menukar cahaya dan apa-apa sahaja yang anda perlukan kepada semua tanpa mengubah titik fokus anda. Hanya pastikan anda berdiri dengan sempurna pada tanda anda (masking tape merah bertanda 'x' boleh digunakan) setiap kali anda mengambil gambar.

Tip # 4: Tetapkan Self-timer paling lama dan Gunakan Burst
Kebanyakan kamera membolehkan anda mengubah self-timer, periksa manual anda untuk cara menetapkan self timer. Anda biasanya boleh menetapkan kamera anda untuk mengambil gambar pelbagai secara berturut-turut. Walaupun semua yang anda perlukan adalah cuma satu foto, ia bukan satu idea yang buruk untuk snap lima atau sepuluh supaya anda boleh pilih gambar yang terbaik kemudian.

Tip # 5: Capture yourself
Tip terakhir saya ialah yang paling penting, berseronok dengan apa yang anda lakukan! hah-ha

No comments:

Post a Comment

Comments