Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Monday, April 02, 2012

Mengambil gambar "Car Light Trails"

Saya Sentiasa suka mengambil gambar pada waktu malam (low-light photography). Interaksi antara sumber cahaya yang berbeza menghasilkan kepelbagaian yang fantastic, samada dari segi kontra warna, kontra cahaya cerah dan gelap. Sekaligus menghasilkan pemandangan foto yang bertenaga dan menarik.

Light trails adalah salah satu mode night photography kesukaan saya. Ianya menjadi satu mode yang sekaligus twist kita punya pandangan yang berbeza daripada biasa. Walaupun scene itu biasa jika tidak menggunakan mode ini, bila digunakan, ianya akan menghasilkan sebuah jalan cerita yang berlainan.Ia juga menghasilkan foto yang lebih abstract ( mempunyai makna terselindung). Mode ini juga adalah salah satu mode permulaan bagi kita untuk bermain dan berekperiment dengan setting manual-lebih kepada permainan exposure yang berbeza-beza.

Kunci kepada car light trails photography ialah memilih komposisi yang terbaik dan merakam gambar yang banyak dan berulang-ulang untuk hasil yang terbaik. Apa yang bagusnya ianya boleh dilakukan dengan senang tanpa setting yang pelik/rumit dan menghasilkan gambar yang amazing walaupun dengan peralatan yang basic.(Basic yang dimaksudkan, tanpa external flash, hanya dengan kamera SLR yang basic dan lensa kit).

Lokasi dan Viewpoint

Pilih lokasi yang akan menghasilkan pemandangan light trails yang menarik. Contohnya di atas flight over ataupun tempat yang lebih tinggi daripada jalan raya. Adalah digalakkan memilih di lokasi yang mempunyai kepadatan kenderaan yang tinggi. Anda juga perlu memilih samada light trails yang di pilih back light trails ataupun front light trail ataupun both of front and back. Pemandangan jalan yang berlingkaran dan roundabout adalah pilihan light trails yang terbaik.

Car Direction - Towards or Away?

Seperti yang saya perkatakan di atas, anda haruslah membuat pilihan samada towards(red light trails) ataupun away( white light trails) ataupun kombinasi kedua-duanya. Pemilihan kedua-dua warna menghasilkan gambar yang lebih dramatik sekaligus memberi gambar anda sedikit 'mewah' (luxury photo)


Warna yang berbeza (both front and back light trails) memberi light trails perasaan yang berbeza. Image source from Google by Thomas Bresson.

No comments:

Post a Comment

Comments