Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Wednesday, May 06, 2020

"Cheating by Personation"

Menipu adalah Akta Jenayah atau Salah Sivil?

Kesalahan sivil adalah perkara yang hanya berlaku antara dua pihak. Cth: pelanggaran kontrak, pembayaran balik pinjaman, dan lain-lain. Kesalahan sivil adalah perkara yang tidak membahayakan masyarakat dengan cara apa pun. Perbuatan yang mempunyai kecenderungan untuk mencederakan masyarakat pada amnya disebut sebagai kesalahan jenayah. Menipu adalah kesalahan sivil dan jenayah dengan cara yang sama seperti fitnah. Apabila proses jenayah digerakkan, timbul beberapa kecacatan, misalnya - kesukaran untuk memohon pasport. Oleh itu, mahkamah memastikan bahawa menipu tidak digunakan sebagai alat untuk mengganggu pesalah. Mahkamah menggunakan kebijaksanaan dan dalam setiap kes penipuan. Sekiranya mahkamah berpendapat bahawa kesan menipu lebih bersifat sivil, maka prosedur sivil ditetapkan. Walaupun, dalam beberapa kes seperti kes chit fund* di mana banyak orang terlibat, penipuan sering ditangani secara jenayah.

Seseorang dikatakan Cheating by Personation;

"Jika dia menipu dengan berpura-pura menjadi orang lain, atau oleh dengan sengaja menggantikan satu orang dengan orang lain, atau menyatakan bahawa dia atau orang lain adalah orang selain daripada dia atau orang lain yang sebenarnya. Penjelasan - kesalahan itu dilakukan sama ada individu yang dilahirkan adalah orang yang nyata atau khayalan.

Ilustrasi:
  • Penipu dengan berpura-pura menjadi pegawai bank yang kaya dengan nama yang sama, atau
  • A menipu dengan berpura-pura menjadi B, orang yang sudah meninggal dunia. 

Pasti ada intipati menipu dan juga personation. Menipu adalah unsur penting bagi kesalahan tersebut. Sekiranya seseorang menipu orang lain dengan menipu dirinya sendiri sebagai orang lain, dia bersalah di bawah seksyen 416 Kanun Keseksaan dan dihukum di bawah seksyen 419 Kanun Keseksaan. Hukuman di bawah seksyen ini adalah hukuman penjara, yang boleh berlangsung hingga tujuh tahun beserta denda

*In simple terms, a chit fund is a savings cum borrowings scheme, wherein a few people (known as members or subscribers) come together and invest a fixed amount every month for a fixed period.

-Legal Aspects of Forensic Accounting