Tarian-Tarian Tradisional di Malaysia / Traditional Dances in Malaysia
Malaysia terkenal sebagai sebuah negara yang berbilang bangsa dan agama, menjadikan Malaysia kaya dengan budaya dan adat resam yang diwakili pelbagai kelompok masyarakat yang menetap di sini. Tarian tradisional adalah satu bentuk ekspresi kebudayaan yang popular di Malaysia. Antara lain, ianya dipersembahkan di majlis-majlis perayaan, perkahwinan dan acara-acara umum. Tarian tradisional di Malaysia boleh dikenalpasti mengikut daerah atau amatan keagamaan tertentu dan ada yang dipengaruhi oteh latarbelakang politik dan sejarah. Edisi setem Tarian Tradisional II keluaran Pos Malaysia kali ini mengetengahkan tarian tradisional kaum Melayu, Cina, India, Kwijau serta Bidayuh.
Malaysia is well known for its multi-racial and multi-religion populace, making it a country that is rich in culture , represented by the various ethnic groups that call Malaysia home. Traditional dance is a popular form of cultural expression in Malaysia, performed during festive celebrations, weddings or public events. Traditional dances in Malaysia can be prominently identified with certain regions or religious practices and some are imbued with political and historical influences. Pos Malaysia's Traditional Dance II stamp edition gives prominence to the traditional dance of the Malays, Chinese, Indians, Kwijau and Bidayuh.
TARIAN CEMPAKA SARI / CEMPAKA SARI DANCE
Cempaka Sari adalah tarian tradisional Melayu diraja yang menyerlahkan kehebatan Kesultanan Perak pada zaman dahulu. Ditakdirkan, lagu 'Cempaka Sari' adalah gubahan asal Almarhum Sultan Perak, Sultan Idris Shah II. Penggunaan selendang panjang dalam tarian ini melambangkan kelembutan dan keindahan, manakala penggunaan kipas yang sarat dengan benang emas adalah sebagai simbol kehidupan yang tenang dan harmoni di bawah pemerintah yang adil dan saksama.
This is a traditional Malay court dance which highlights the greatness of the Perak Sultanate of the olden days. The song 'Cempaka Sari' incidentally, was an original composition by the late Sultan Idris Shah II of Perak. The use of long scarves epitomise grace and beauty, while the use of fans heavily crafted with gold threads, symbolise a peaceful and harmonious life under a fair and just ruler.
TARIAN REBEN CINA / CHINESE RIBBON DANCE
Tarian ini berasat dari tanah besar China semasa pemerintahan Dinasti Han namun berkembang semasa zaman Dinasti Tang. lanya berkisar di sebalik legenda seorang lelaki yang cuba membunuh Maharaja China pada waktu itu. Dahutu, tarian ini dipersembahkan khusus untuk ketuarga diraja. Hari ini, tarian reben turut dipertontonkan di acara-acara umum. Tali reben yang digunakan sekitar 5 hingga 12 kaki panjang. Penari yang mahir boteh menghasilkan pergerakan menarik umpama naga dan pelangi menggunakan reben yang diikat pada sebatang kayu.
The ribbon dance originated from mainland China during the Han Dynasty but evolved during the Tang Dynasty. It is associated with the legend of a man who tried to assassinate the Chinese Emperor. Previously performed as court dance exclusively forthe royals, today it is common to witness this graceful dance during public events. The ribbons are usually 5 to 12 feet long. Skilled dancers can create beautiful movements of dragons and rainbows in the sky using ribbons tied to a stick.
TARIAN ODISSI / ODISSI DANCE
Odissi atau turut dikenati sebagai 'Orissi' adalah satu di antara tapan bentuk tarian tradisionat masyarakat India. lanya boteh dikenalpasti metalui tiga tentukkan badan atau thibangi, membabitkan pergerakan kepata, tubuh dan pinggul. Penari memakai kostum berwarna-warni, menghentakkan kaki dan metakukan petbagai gaya seperti yang terdapat dalam kitab suci India. Gerakan tangan, yang mempunyai persamaan dengan persembahan Bharata Natyam turut digunakan dalam Odissi.
Odissi, also popularly known as Orissi, is one of eight traditional dance forms of India. It is characterised by three body bends called the thibangi, involving the deflection of the head, torso and hips. Dancers in colourful costumes stamp their feet and strike various postures as seen in Indian scriptures. A variety of hand gestures are also used in Odissi, similar to the ones in Bharata Nat yam.
TARIAN MAGUNATIP / MAGUNATIP DANCE
Magunatip, tarian 'si pemenggal kepata', turut dikenati sebagai tarian buluh. Tarian ini dipersembahkan oleh suku kaum Kwijau yang menetap di Sabah. Perkataan 'Magunatip' diperoleh dari 'Apit', yang bermaksud 'kepit di antara dua permukaan'. Batang buluh, dengan anggaran 6 kaki panjang dipegang oleh dua penari yang akan mengetuk batang-batang buluh itu di atas kayu atau buluh yang lebih pendek, menghasilkan ritma bunyi yang menarik. Tarian ini memerlukan penari melompat di antara ketukan buluh secekap mungkin untuk mengelakkan kaki dari tersepit.
Magunatip, a head hunter dance, is also known as the 'bamboo dance: It is performed by the indigenous ethnic group Kwijau, residing in Sabah.. The word 'Magunatip' is derived from 'Apit', which means 'to press between two surfaces'. The bamboo poles are usually 6 feet long and held by two dancers who will beat them together over shorter wood or bamboo, creating an interesting rhythm. This dance involves jumping between the clapping bamboo poles and requires one to be fast to avoid getting their feet trapped.
REDANG BE'UH / REDANG BE'UH
Redang Be'uh atau tarian helang adalah gerak tari masyarakat Bidayuh, Sarawak. Tarian ini dipersembahkan selepas musim menuai untuk hiburan pengunjung-pengunjung ke rumah panjang. Pergerakan tangan penari yang didepakandi sisi tubuh, menyerupai helang yang sedang terbang. Para penari bergerak mengikut irama gendang dan gong sambil diiringi bunyi toceng kecil yang diikat pada pergelangan kaki.
Redang Be'uh or the eagle dance is a dance of the Bidayuh community in Sarawak. It is usually performed after a harvest season, for guests at the longhouse. The movements of the dancers with outstretched hands, imitate the movements of flying eagles . The dancers move to the rhythmic beat of the drums and gongs, accompanied by tiny bells tied around the ankles.
Penghargaan / Acknowledgement : Jabatan Kebudayaan Dan Kesenian Negara
No comments:
Post a Comment
Comments