Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Thursday, July 23, 2020

Malaysia 2019 : Keluaran Khas Setem Peringatan FDC



Keluaran Khas Setem Peringatan / Commemorative stamps issue 

PERTABALAN KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG XVI AL-SULTAN ABDULLAH RI'AYATUDDIN AL-MUSTAFA BILLAH SHAH IBNI ALMARHUM SULTAN HAJI AHMAD SHAH AL-MUSTA'IN BILLAH 

Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah telah diputerakan pada 30 Julai 1959 di Istana Mangga Tunggal, Pekan, Pahang. Baginda merupakan paduka putera sulung Sultan Ahmad Shah, Sultan bagi negeri Pahang dan seluruh jajahan takluknya.

Latar belakang pendidikan awal Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda telah bermula di Sekolah Clifford, Kuala Lipis pada tahun 1965. Kemudian Baginda telah menyambung persekolahan peringkat rendah di Sekolah Kebangsaan Ahmad, Pekan (1966-1969) dan Sekolah Rendah Kebangsaan St Thomas, Kuantan serta pengajian peringkat menengah di Sekolah Menengah Kebangsaan St Thomas (1970-1974). 

Dalam usia 16 tahun, Baginda kemudiannya berangkat melanjutkan pengajian ke Aldenham School, Elstree, Hertfordshire, UK pada tahun 1975-1977. Pengajian Baginda kemudiannya diteruskan dalam bidang ketenteraan di The Royal Military Academy Sandhurst, UK (1978-1979). Pada tahun 1980-1981, Baginda telah meneruskan pengajian peringkat diploma di Worchester & Queen Elizabeth College, UK dalam bidang International Relations And Diplomacy.

Pada 1 Julai 1975, Baginda telah dilantik sebagai Kebawah Duli Yang Teramat Mulia Tengku Mahkota Pahang dan kemudiannya telah dirnasyhurkan pada 23 Oktober 1977 di Istana Abu Bakar, Pekan. 

Dalam usia baharu sahaja menjangkau 20 tahun, Baginda telah dilantik menjadi Penaangku Raja Pahang untuk tempoh lima tahun bermula pada 28 April 1979, iaitu selama tempoh ayahanda Baginda Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah Ibni Al-Marhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Mu'adzam Shah menjadi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong VII. 

KDYMM Seri Paduka Baginda telah bertemu jodoh dengan KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah iaitu puteri ketiga kepada Sultan Johor, Sultan Iskandar. Pengantin Diraja Pahang dan Johor ini telah diijabkabulkan pada 6 Mac 1986 di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor dan Istiadat Membatalkan Air Sembahyang telah diadakan di Istana Bukit Serene. Hasil perkahwinan tersebut Baginda berdua telah dikurniakan dengan empat orang putera dan lima orang puteri. 

Seperti kelazimannya, sebagai pewaris takhta, KDYMM Seri Paduka Baginda telah didedahkan dengan bidang ketenteraan sejak dari awal lagi. Komitmen Baginda dalam bidang ketenteraan sangat terserlah sehingga dilantik sebagai Leftenan Muda, Royal Military Academy, Sandhurst, England sehingga menerima pentauliahan oleh Queen Elizabeth II pada tahun 1980. 

Baginda juga adalah Kapten bagi pasukan Kor Kavelri Diraja Malaysia dan dilantik menjadi Leftenan Kolonel, Rejimen 505 Askar Wataniah pada 1 Mei 1999. Sifat kepimpinan Baginda dalam bidang ketenteraan sentiasa dikagumi sehingga Baginda dilantik menjadi Kolonel, Rejimen 505 Askar Wataniah pada 1 Jun 2000 dan kemudiannya menjadi Brigadier Jeneral, Komander Rejimen 505 Askar Wataniah pada 1 April 2004. 

KDYMM Seri Paduka Baginda jugs sangat aktif dalam bidang sukan. Antara bidang sukan yang diminati adalah polo, bola sepak dan hold. Baginda bukan sahaja aktif di dalam negara malahan jugs di luar negara dan pernah mengetuai pasukan Polo Diraja Pahang dalam perlawanan antarabangsa di Windsor Polo Club, England serta mengambil bahagian dalam pertandingan di Singapura, Filipina, Brunei, Argentina, Amerika Syarikat, Sepanyol, Belgium dan Thailand. Kehebatan Baginda dalam sukan Polo terbukti apabila berjaya menggondol pingat emas pada temasya Sukan SEA ke-12 di Singapura pada tahun 1983.

Pencapaian Baginda dalam bidang sukan sangat terserlah sehinggakan Baginda diberi kepercayaan untuk memegang beberapa jawatan penting persatuan-persatuan sukan di dalam dan di luar negara. Antara jawatan yang pernah disandang adalah Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), Ahli Majlis Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF), Vice President of Asian Football Confederation. Baginda juga telah mencipta sejarah tersendiri apabila dipilih antara tiga Anggota Jawatankuasa Eksekutif Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) mewakili Asia untuk penggal 2015-2019.

KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong sangat sinonim dengan sifat sopan dalam menyantuni rakyat. Ini adalah hasil didikan penuh kasih sayang yang disemai sejak kecil lagi oleh Almarhum Paduka Ayahanda Sultan Ahmad Shah serta bondanya, Almarhumah Tengku Ampuan Afzan Rahimahallah Tengku Panglima Perang Tengku Muhammad. 

Keprihatinan Baginda dan Tuanku Perrnaisuri dalam menyelami denyut nadi rakyat dapat dilihat dengan jelas bila mana Baginda sentiasa dilihat dengan segera mencemar duli untuk bertanya khabar, memberi kata-kata semangat dan mengurniakan sumbangan peribadi setiap kali mendengar rakyat Baginda ditimpa bencana. 

Sesungguhnya Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah adalah seorang raja yang berjiwa rakyat. Dengan keperibadian yang mulia dan legasi pemerintahan berpaksikan kata keramat 'Raja dan rakyat berpisah tiada' yang diwarisi daripada Paduka Ayahanda ini membuatkan Baginda Tuanku sangat disayangi rakyat jelata terutamanya rakyat negeri Pahang tanah tumpah darah Baginda.


Lembaran Mini / Miniature Sheet 

Istiadat Melafaz Sumpah dan Menandatangani Surat Sumpah Jawatan sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVI, Al-Sultan Abdullah Ri'Ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah di Istana Negara, Kuala Lumpur pada 31 Januari 2019. 

BUTIRAN TEKNIKAL/TECHNICAL DETAILS 

Tarikh Ketuaran / Date of Issue 30.07.2019 
Denominasi / Denomination 60sen, 80sen & RM1 
Saiz Setem / Stamp Size 40mm X 50mm 
Lembaran Mini / Miniature Sheet RM5.00 
Saiz Lembaran Mini / Miniature Sheet Size 80mm X 80mm 
Saiz Setem datam Lembaran Mini / Stamp Size inside Miniature Sheet 40mm X 70mm 
Tebukan / Perforation 14 
Kandungan Helaian / Sheet Content 16 Setem / 16 Stamp 
Kertas / Paper 102 gsm Stamp Paper OBA Free, PVA Gummed from Tullis Russel TR8 
Proses Percetakan / Printing Proses Litografi / Lithography 
Pencetak / Printer Southern Colour Print, New Zealand 
Pereka Bentuk Setem / Stamp Designer World Communications Network Resources Sdn Bhd 
Samput Surat Hari Pertama / First Day Cover 50sen 
Folder/Folder RM6.00 

No comments:

Post a Comment

Comments