Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Friday, May 04, 2012

Food Photography


Introduction: Gambar ini di rakam di Delicious restaurant. Restoren ini  bermula sebagai kedai teh yang selesa di 1 Utama Shopping Centre dengan hanya beberapa item pada menu pada tahun 2004. Walaupun lokasinya tidak menonjol, berita tentang makanan yang lazat dimakan tersebar dengan cepat sekali melalui buah mulut. Tidak lama lagi, sebuah cawangan kedua tumbuh di Kampung Bangsar dan sekarang ada lima kafe Delicious di Lembah Klang dengan pembukaan satu lagi di Pulau Pinang di Straits Quay, Sri Tanjung Pinang

Berminat dalam mempelajari Fotografi Makanan? Baca untuk beberapa tips pengenalan di bawah. Ketika anda melawat mana-mana kedai buku di bahagian buku masakan dan anda akan kagum dengan pelbagai buku yang penuh dengan resipi lazat yang disertai dengan gambar makanan yang cantik . Sayur-sayuran yang colourful dan drizzled dengan sos kaya di atas pinggan putih bersih dan berkilau. Kadang-kadang fotografi makanan menjadi fokus utama manakala buku dengan resipi mengambil peranan sekunder. Tetapi bagaimana anda mengambil gambar makanan dan mendapatkan apa-apa kesan yang hebat dan menakjubkan?

Merakam gambar makanan seperti juga yang anda lakukan ke atas mana-mana hidupan lain dan masih tertakluk kepada pencahayaan. Salah satu tempat yang terbaik untuk merakam gambar makanan adalah berdekatan dengan tingkap di mana terdapat banyak cahaya semulajadi - mungkin disokong dengan bounce flash dari siling atau dinding untuk memberi pencahayaan yang lebih seimbang bagi menghilangkan bayang-bayang. Photoshoot pada hari siang membantu untuk nampakkan makanan kelihatan lebih asli dan natural. Props juga penting. Anda haruslah memberi perhatian bukan sahaja kepada perkiraan makanan itu sendiri tetapi kepada konteks anda memasukkannya ke dalam pinggan atau mangkuk dan mana-mana setting disekelilingnya. Tidak berselerak dalam gambar dengan setting meja penuh tetapi mempertimbangkan satu atau dua elemen tambahan seperti kaca, garpu, bunga atau napkin. Elemen-elemen ini selalunya boleh diletakkan dalam kedudukan menengah di latar depan atau latar belakang dalam shooting anda.

Merakam gambar makanan perlu cepat kerana kalau lambat kesegaran makanan akan berkurang. Makanan tidak akan menyimpan penampilan menyelerakan begitu lama, sebagai seorang jurugambar, anda perlu bersedia dan mampu untuk merakam dengan pantas selepas makanan masak atau sebelum cair (aiskrim), atau berubah warna. Satu strategi dengan penggunaan prop sebelum makanan diletakkan di atas meja dan kemudian menggantikan tempat pinggan/mangkuk dan mulakan snap. Cara makanan yang dinyatakan di atas pinggan adalah sama penting dengan cara anda mengambil gambar. Beri perhatian kepada balance of food di rakam (warna, bentuk dan sebagainya). Salah satu cara terbaik untuk belajar cara merakam makanan adalah dengan mendapatkan beberapa buku masakan untuk melihat bagaimana makanan tersebut di rakamkan.

Salah satu cara lain bagi memberi efek bagus pada makanan ialah memberus makanan dengan olive oil. Ia secara tidak langsung memberi imej berkaca dan nampak macam bagus. Satu kesilapan banyak dilakukan oleh kebanyakkan jurugambar makanan yang baru mengambil shoot ialah kedudukan yang terlalu rendah daripada makanan. Seeloknya biarkan atau amalkan merakam gambar pada kedudukan 45 darjah. Salah satu cara yang digemari oleh photographer makanan ialah efek stim/berasap seperti baru di masak atau seperti baru di angkat dari dapur. Trick ini boleh di gunakan dengan applikasi photoshop ataupun secara fizikal dengan menggunakan air yang di stim dan diletakkan di belakang makanan.

1 comment:

Comments