Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Wednesday, January 04, 2012

Cara Menjaga DSLR

Tips menjaga kamera ini hanya boleh dipraktikkan pada kamera jenis SLR sahaja. Bagi Jenis Digital biasa lain pula caranya.

  1. Body Camera- Bersihkan bahagian luar body kamera dengan kain lembut sahaja (biasanya kain yang selalu digunakan untuk megelap kanta cermin mata), selepas itu gunakan blower untuk membuang debu/habuk pada bahagian sudut-sudut kamera (jangan tanggalkan lens dahulu). Pada screen gunakan blower dahulu kemudian gunakan kain.
  2. Lens-Jangan sesekali menyentuh bahagian cermin lens dengan jari. Adalah sangat-sangat digalakkan untuk sentiasa menggunakan filter ataupun lens hood. Jika ingin membersihkan cermin lens, gunakan blower terlebih dahulu, kemudian pakai brush dan kemudian lens cloth jika masih ada kesan cap jari.
  3. Bateri-Jangan charge bateri anda terlalu lama, segera cabut plug jika sudah penuh. Jika kita charge bateri terlalu lama, usia dan ketahanan bateri aku berkurang. Sentiasa cabut bateri daripada kamera jika tidak digunakan. Pastikan anda hanya menggunakan bateri yang original.
  4. Memory Card- Biasakan dan sentiasa menyimpan memory kad di dalam casing supaya terhindar daripada debu/habuk. Elakkan simpan di tempat yang mempunyai unsur-unser bermagnet. Cara ini dapat memanjangkan usia memory card.
  5. Penyimpanan Kamera-Jika anda mempunyai wang yang lebih dan merasakan DSLR anda berharga, laburkan sedikit wang untuk membeli drybox. Ataupun cara ekonomi simpan didalam plastik pembungkus makanan berclip dan disertakan dengan gel silica yang boleh dibeli kat Daiso. Simpan di dalam almari yang kering dan jauhkan daripada benda-benda bermagnet. Dengan cara ini diharapkan mudah-mudahan peralatan fotografi anda tahan lama,efisen dan cemerlang.

No comments:

Post a Comment

Comments