Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Wednesday, January 25, 2012

RAW Power

Jika anda inginkan sesuatu gambar diedit secara maksimum, mengambil gambar secara RAW file adalah jawapannya. Jadi di sini saya akan mengeksplorasi dan mendedahkan perkara asas yang anda perlukan sebelum bermula...

Perbezaan utama antara format Raw file dengan Jpeg file ialah Raw file imej yang dirakam oleh kamera Digital SLR kedalam memory card mengandungi raw data daripada sensor. Berbanding format Jpeg file, kamera merakam semua raw data dan menghasilkan file ke dalam kamera termasuk mengaplikasikan semua pre-set parameters kepada white balance, sharpening, menghapuskan mana-mana informasi yang tidak diperlukan dan menghapuskan raw data yang sedia ada. Tak faham? Saya pun susah nak explainkan. Ok, secara bahasa mudahnya, format Raw file mengandungi semua data yang boleh diedit manakala Jpeg file hasil akhir yang Raw file yang belum di edit dan ready to print.

Dalam terma filem dalam Photography, Raw file adalah seperti filem Negetif dan Jpeg file seperti slide gambar yang berwarna. Ok, parameter yang boleh anda edit dalam Raw file termasuklah colour temperature, exposure, overexpose, sharpening dan sedikit elemen-elemen kreatif. Format Raw files adalah format yang terbaik untuk menghasilkan gambar High Definition Range (HDR) melalui pengeditan dalam photoshop atau HDR software. Antara HDR software yang boleh menghasilkan HDR effect antaranya yang popular Adobe camera Raw interface dalam Photoshop CS4 dan CS5. Antara software HDR yang lainya ialah seperti Apple Aperture, Capture One dan Silkypix. Pemprosesan Raw files saya akan bincangkan di dalam tajuk yang lain.

COLOUR TEMPERATURE- Boleh diubah dan menghasilkan mode yang anda kehendaki. Parameter ini juga boleh diubah menggunakan Jpeg file tetapi penghasilan akhirnya tidak persis dengan Raw file iaitu mengakibatkan gambar anda seakan lebih grain(seperti yang diakibatkan oleh penggunaan ISO yang tinggi). Raw file yang dilaras dan diubah tidak akan menjejaskan kualiti gambar.

EXPOSURE- Elemen ini boleh dilaras dan diubah ataupun dibetulkan atas dasar kreatif tanpa menjejaskan kualiti gambar. Berbanding jika format Jpeg yang imejnya lebih gelap ataupun terlalu cerah, pengubahan exposure menjejaskan kualiti gambar. Pada shadow details anda boleh mengurangkan effect dengan aplikasi noise reduction-ia akan mencerahkan imej di bawah bayangan@shadow. Kehilangan data raw tidak perlu dirisaukan kerana file ini bole di pulled back semasa memproses file Raw, Ini kerana Raw file mengandungi banyak data yang anda perlukan berbanding jpeg yang sudah dicompressed, jadi data spare telah dipadamkan. Perbezaan ketara ialah size file Raw ( 11.00-20.00MB) berbanding file Jpeg (2.00-5.00MB).

Jika sekiranya anda tak tersengaja teroverexpose file Raw semasa mengedit secara automatik highlights 'blow out' akan ter pop up. Jadi anda boleh recover balik kepada yang asal. Manakala bagi file Jpeg sebaliknya.

SHARPENING- Sharpening boleh diubah atau ditukar menggunakan sharpening tools melalui software memproses RAW file ataupun ataupun third party punya software.

No comments:

Post a Comment

Comments