Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Wednesday, April 01, 2020

Moratorium Bank Negara: Perlukah Anda Membayar Pinjaman Rumah Anda?

Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengarahkan semua bank di Malaysia memberikan pemberhentian enam bulan secara automatik atas pembayaran pinjaman dan pembiayaan yang berkuat kuasa mulai 1 April, 2020. Langkah itu dibuat sebagai sebahagian daripada langkah Bank Pusat untuk meringankan nasib peminjam yang menghadapi masalah kewangan akibat kesan Covid-19.Apa makna moratorium di sini? Moratorium adalah larangan sementara aktiviti. Dalam konteks ini, moratorium bermakna individu dan perusahaan kecil-sederhana (SME) akan dapat menangguhkan pembayaran pinjaman termasuk pinjaman gadai janji (pinjaman rumah) dan sewa beli (pinjaman kereta) untuk tempoh enam bulan. 

Pembayaran balik pinjaman tertunda terpakai untuk semua pinjaman yang memenuhi kriteria kelayakan di bawah: 

1. Pinjaman denominasi ringgit dan; 
2. tanpa jumlah yang melebihi 90 hari pada 1 April, 2020. 
3. Tempoh moratorium tidak digunakan untuk baki kad kredit. 

Walau bagaimanapun, Bank Negara menyatakan pelanggan harus ditawarkan pilihan untuk menukar baki kad kredit menjadi pinjaman jangka panjang yang tidak melebihi tiga tahun.Memandangkan moratorium hanyalah kelewatan dalam pembayaran dan bukan pengecualian, pelanggan mungkin akan diberi pilihan untuk menyelesaikan pinjaman yang disebabkan oleh melanjutkan tempoh pinjaman dengan enam bulan atau membayar sejumlah wang yang lebih tinggi dalam ansuran bulanan selepas penamatan moratorium.Permohonan moratorium itu secara automatik; maka tiada permohonan diperlukan.Menangguhkan pembayaran semasa tempoh moratorium tidak menjejaskan skor CCRIS anda.Sementara itu, bank telah ditugaskan untuk memberikan maklumat yang mencukupi kepada pelanggan mengenai mekanisma pembayaran tertunda, termasuk membolehkan peminjam untuk memilih keluar dan meneruskan pembayaran pinjaman seperti biasa. 

Ini menimbulkan persoalan: Sekiranya anda memilih untuk terus membayar pinjaman rumah anda?Gadai janji adalah antara jenis pinjaman yang paling menguntungkan yang memberi kadar faedah yang agak rendah berbanding pinjaman lain yang ditawarkan dalam segmen real estate lebih tinggi daripada appreciating asset terutama pada akhir tempoh gadai janji.Meskipun banyak kelebihan pelaburan hartanah, kecairan sangat penting pada masa-masa ketidakpastian ekonomi; Oleh itu wang tunai adalah raja.Dan tempoh moratorium enam bulan yang ditawarkan kepada setiap rakyat Malaysia, tanpa mengira status kekayaan, peluang untuk menjimatkan sejumlah wang tunai tambahan. 

Terdapat banyak penggunaan berhemat untuk wang yang disimpan, yang termasuk: 

1. Menjimatkan lebih banyak untuk hari hujan yang lain 
2. Melabur dalam unit amanah yang melebihi kadar faedah gadai janji 
3. Menggunakan wang tunai sebagai tempoh penampan kerana penyewa mungkin tidak dapat membayar sewa 
4. Pengubahsuaian rumah yang menambah nilai dan menarik penyewa baru 
5. Kosongkan hutang kad kredit 

Bagaimanakah pembayaran bulanan / pembiayaan bulanan perumahan kelihatan seperti selepas 6 bulan tempoh moratorium? 

Sebagai contoh: 
  •  Ansuran bulanan sebelum penangguhan = RM 1,438 
  •  Ansuran bulanan selepas penangguhan = RM 1,483 (peningkatan RM45) 
Ilustrasi di atas mengenai pinjaman perumahan konvensional adalah berdasarkan andaian: 
  • Tiada lanjutan tempoh selepas tempoh penangguhan 
  • Jumlah pinjaman - RM300,000 
  • Kadar faedah - 4.6% p.a. (faedah tidak dikompaun semasa tempoh penangguhan) 
  • Tempoh asal - 35 tahun, dan peminjam telah membayar balik selama 5 tahun 
  • Bayaran prinsipal dan faedah yang digantung semasa penangguhan tempoh 
  • Penghutang utama sebelum tempoh penangguhan - RM280,585 
  • Jumlah belum jelas selepas penangguhan dibayar balik dalam 29.5 tahun = RM287,038
perkara 24