Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Sunday, April 19, 2020

"BONA FIDE"

Istilah "bona fide" digunakan untuk menggambarkan sesuatu yang dikemukakan sebagai sahih atau nyata. Sebagai contoh, pembeli yang tulus adalah seseorang yang tidak mempunyai alasan untuk menimbulkan kecurigaan bahawa dia tidak boleh dibenarkan membeli sebidang harta tanah. Hal ini juga menyatakan tidak bersalah pihak pembeli bahawa dia tidak melakukan apa-apa sehingga menyebabkan seseorang percaya bahawa dia harus dianggap sebagai perkara lain selain pembeli yang sah. Untuk meneroka konsep ini, pertimbangkan definisi ikhlas berikut.

Definisi Bona Fide berdasarkan kata sifat mempunyai istilah yang digunakan untuk menggambarkan sesuatu yang telah dibuat atau dilakukan dengan niat baik, tanpa ada usaha untuk menipu atau menipu sesiapa pun ataupun dalam bahasa ringkasnya "Good Faith". Perkataan ini asalnya dari perkataan latin (bonā fidē).

Persoalan sekarang ialah apa itu Bona Fide? Istilah "bona fide" diterjemahkan bermaksud "perkara sebenar." Sekiranya ada sesuatu yang "tulus," ini bermaksud ia adalah artikel yang asli. Pertimbangkan idea "kelayakan pekerjaan yang baik," yang akan dibincangkan dengan lebih lengkap di bawah. Istilah ini merujuk kepada tanggungjawab yang sah yang disertakan dengan pekerjaan tertentu. Sebagai contoh, walaupun kedengarannya menjengkelkan apabila mendengar bahawa seorang wanita "tidak dapat melakukan pekerjaan tertentu," dalam beberapa kes yang mungkin benar.

Apakah kelayakan Pekerjaan Bona Fide? Kelayakan pekerjaan yang tulus adalah syarat yang mesti dipenuhi oleh pemohon untuk melakukan pekerjaan. Undang-undang tertentu, seperti Undang-Undang Hak Sivil 1964, membolehkan majikan melakukan diskriminasi secara sah terhadap pemohon berdasarkan kelayakan pekerjaan yang tulus, selagi diskriminasi mereka "diperlukan."

Sebagai contoh, kelayakan pekerjaan yang baik untuk pemadam kebakaran adalah kemampuan untuk mengangkat sejumlah berat. Sekiranya seseorang berminat untuk menjadi ahli bomba, maka dia mesti dapat mengangkat jumlah berat tersebut. Sekiranya pemohon tidak dapat mengangkat berat kerana batasan fizikal, maka dia tidak layak, dan pemohon yang dapat mengangkat berat akan mendapat pekerjaan.

Dalam kes ini, seseorang juga boleh didiskriminasi berdasarkan jantina. Bagi kebanyakan wanita, mungkin sukar untuk mengangkat berat yang lebih berat. Oleh itu, secara sah boleh diterima oleh majikan untuk menolak permohonan pekerjaan wanita sekiranya majikan merasakan bahawa dia secara fizikal tidak dapat menjalankan tugas pekerjaannya. Walau bagaimanapun, bangsa seseorang tidak pernah menjadi kelayakan pekerjaan yang baik.

Apakah Ujian Kediaman Bona Fide (Bona Fide Residence Test)? Ujian kediaman bona fide membolehkan warganegara dan penduduk Amerika tertentu menerima pelepasan cukai sekiranya mereka tinggal dan bekerja di luar AS dengan memenuhi syarat utama ujian kediaman bona fide, seseorang mesti tinggal di negara asing untuk satu tempoh penuh  bercukai, tanpa gangguan. Terdapat beberapa faktor yang dipertimbangkan oleh ujian kediaman yang baik, termasuklah:

• Niat responden itu untuk berpindah dan tinggal di luar negara
• Motivasi responden untuk melakukannya
• Berapa lama responden itu akan tinggal di luar negara

Pembeli Bona Fide (Bona Fide Purchaser) adalah seseorang yang membeli aset secara tidak bersalah, seperti sebidang harta tanah, tanpa mengetahui terlebih dahulu bahawa orang lain mungkin dapat menuntut hak milik tersebut. Pembeli Bona Fide mesti, seperti namanya, membeli harta tanah. Seseorang yang mewarisi sebidang harta sebagai hadiah bukan Pembeli Bona Fide kerana dia tidak membelinya.

Sekiranya harta dijual secara palsu ke BFP ketika orang lain telah mengakuinya, BFP tetap bergantung pada undang-undang yang mengatur bidang kuasa itu, dapat menuntut pemilikan harta tersebut. Walaupun ini kelihatan tidak adil, pihak lain yang telah menuntut harta tersebut kemudian diizinkan untuk menuntut penjual atas penipuan dan penipuan untuk menebus ganti rugi.

Contoh Bona Fide yang Melibatkan Diskriminasi Wanita Hamil dapat dijumpai dalam kes Automobile Workers lwn Johnson Controls, Inc. dari tahun 1991. Di sini, Johnson Controls, Inc. adalah sebuah syarikat yang membuat bateri. Semasa proses pemasangan, pekerja Johnson terdedah kepada peningkatan lead levels* . Pada masa itu lapan pekerja wanita Johnson hamil, sementara lead levels dalam darah mereka lebih tinggi daripada tahap yang disarankan oleh OSHA.

Akibatnya, Johnson mengumumkan langkah pencegahan yang melarang semua wanita yang subur melakukan pekerjaan dalam syarikat di mana mereka boleh terdedah kepada lead level yang lebih tinggi ini. Wanita yang dapat membuktikan bahawa mereka tidak subur melalui dokumentasi perubatan dibenarkan untuk melakukan pekerjaan ini. Namun, mereka tidak melarang lelaki subur melakukan pekerjaan ini.

Sekumpulan pekerja yang merasa didiskriminasi akibat langkah pencegahan baru ini mengajukan class action lawsuit di Mahkamah Daerah, menuduh syarikat itu melakukan diskriminasi seksual. Kumpulan itu mendakwa Johnson melanggar Title VII of the 1964 Civil Rights Act. Mahkamah memutuskan untuk memihak Johnson, dan Mahkamah Rayuan mengesahkan keputusan mahkamah rendah. Sebagai tambahan kepada pekerja yang tidak memenuhi kewajiban pembuktian mereka, Mahkamah berpendapat bahawa langkah perlindungan janin oleh Johnson "wajar" memandangkan masalah keselamatan syarikat.

Tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Rayuan, para pekerja mengemukakan surat perakuan kepada Mahkamah Agung A.S., yang mana ultimely granted. Pertanyaan yang diajukan kepada Mahkamah Agung adalah ini: haruskah seorang majikan menahan seorang pekerja wanita yang subur agar tidak melakukan pekerjaan tertentu atas keprihatinannya terhadap kesihatan janin yang mungkin akan mengandung  suatu hari nanti? sangat mengejutkan, Mahkamah memutuskan - sebulat suara - bahawa bahkan polisi dengan niat baik boleh dan harus dilarang jika mereka mengakibatkan diskriminasi. Kejatuhan utama bagi Johnson adalah bahawa mereka tidak memasukkan lelaki yang subur dalam masalah mereka, walaupun hakikat bahawa tahap pendedahan plumbum yang tinggi dapat menyebabkan masalah dengan kesihatan pembiakan lelaki juga.

Mahkamah menambah bahawa polisi Johnson tidak boleh dianggap sebagai kelayakan pekerjaan yang baik, kerana tidak ada kaitan dengan kemampuan wanita untuk melakukan pekerjaan mereka. Walaupun Mahkamah bersetuju bahawa pendedahan plumbum adalah sesuatu yang harus diminimumkan ke atas bayi yang belum lahir, sebenarnya tidak mempengaruhi kemampuan pekerja untuk melakukan pekerjaannya.

Mahkamah berkata:

"Kami berpendapat bahawa Title VII of the 1964 Civil Rights Act, seperti yang telah diubah, melarang langkah perlindungan janin khusus seks tidak luar biasa dan belum pernah terjadi sebelumnya. Kebimbangan terhadap keturunan wanita yang ada atau berpotensi secara historis menjadi alasan untuk menolak wanita mendapat peluang pekerjaan yang sama. Kongres dalam PDA (
Pre-Trial Diversion Agreement) melarang diskriminasi berdasarkan kemampuan wanita untuk hamil.

Mahkamah tidak lebih dari sekadar menyatakan bahawa Akta Diskriminasi Kehamilan bermaksud apa yang dinyatakannya.Tidak wajar bagi pengadilan daripada majikan individu untuk memutuskan sama ada peranan pembiakan wanita lebih penting bagi dirinya dan keluarganya daripada peranan ekonominya. 

Kongres telah memberikan pilihan ini kepada wanita sebagai pilihannya.The judgment of the Court of Appeals is reversed, dan kes itu ditangguh untuk proses selanjutnya sesuai dengan pendapat ini. "

Terma dan Masalah Undang-undang Berkaitan
  • Beban Bukti - Kewajipan untuk membuktikan kes seseorang. Dalam kes jenayah, beban bukti ada pada pihak pendakwaan untuk membuktikan kesalahan terdakwa.
  • Kerosakan - Penghargaan wang sebagai pampasan atas kerugian kewangan, kehilangan atau kerosakan harta benda peribadi atau harta benda, atau kecederaan.
  • Penipuan - Pernyataan fakta yang salah, sama ada dengan kata-kata, kelakuan, atau penyembunyian, yang bertujuan untuk menipu orang lain.
  • Bidang kuasa - Kuasa undang-undang untuk mendengar kes undang-undang dan membuat keputusan; wilayah geografi yang berkuasa untuk menegakkan keadilan.
  • Tajuk - Kumpulan hak untuk harta yang dinikmati oleh pemilik harta itu.
  • Writ of Certiorari - Perintah yang dikeluarkan oleh mahkamah yang lebih tinggi yang menuntut mahkamah yang lebih rendah meneruskan semua rekod kes tertentu untuk disemak.
*lead levels=Lead levels in the blood are measured in micrograms per deciliter (mcg/dL). According to the CDC, lead blood levels of 5 mcg/dL are considered higher than a normal or safe level in children. ... In adults, lead blood levels up to 10 mcg/dL are considered normal.

LEGAL ASPECTS OF FORENSIC ACCOUNTING