Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Thursday, February 14, 2019

Cocos (Keeling) Islands 2018 : Shadow Puppets

Terletak di Lautan Hindi 2,768 kilometer utara-barat Perth, Kepulauan Cocos (Keeling) adalah kumpulan 27 pulau di dua kepulauan yang besar. Hanya dua pulau yang diduduki secara kekal iaitu  Home Island dan West Island.

Penduduk Melayu Cocos, yang tinggal hampir secara eksklusif di Home Island , bermula pada tahun 1826. Ini adalah ketika orang Inggeris, Alexander Hare dan Scotsman John Clunies-Ross membawa pekerja-pekerja asing dari Melayu dan Indonesia serta kepulauan Afrika dan Papua untuk mendiami pulau pulau yang tidak berpenghuni. Dari generasi ke generasi, orang Melayu Cocos telah mengembangkan kebudayaan mereka sendiri yang unik dan seragam berdasarkan adat istiadat nenek moyang Melayu mereka yang digabungkan dengan aspek budaya tradisional Jawa, Islam dan beberapa amalan Eropah.

Buruh yang diangkut dari Jawa dari tahun 1860 membawa mereka tradisi kebudayaan wayang kulit, atau Shadow Puppet. Berdasarkan tradisi Hindu India, wayang kulit, bukti menunjukkan, telah diamalkan di Jawa selama berabad-abad, sekurang-kurangnya sejak abad ke-13. Kebanyakan cerita yang diceritakan melalui seni boneka bayangan yang indah ini berasal dari dua teks epik India yang utama, Ramayana dan Mahabharata, khususnya yang terakhir, yang mengandungi beratus-ratus cerita. Dalang (puppet master) akan memanipulasi boneka melalui tongkat seperti tuil, biasanya dilekatkan pada tangan boneka, dengan 'tongkat utama' memegang boneka itu di belakang layar. Bayang-bayang wayang dilemparkan ke skrin, di mana mereka memainkan adegan dari naratif.

Wayang kulit diamalkan dan dimainkan di Cocos (Keeling) sehingga dalang tempatan pertama mati iaitu Nek Ichang, pada tahun 1949. Kemahiran dalang tidak diteruskan ke generasi baru Melayu Cocos sehingga boneka wayang kulit tidak lagi berfungsi. Masih ada kaitannya dengan tradisi budaya Jawa ini, walau bagaimanapun, sebahagian  boneka ditempatkan di Museum Pulau Cocos.

Boneka-boneka yang dipaparkan di dalam setem merupakan sebahagian daripada koleksi Muzium Pulau Cocos (dibuka 1987), di mana ianya telah dipulihkan. Boneka-boneka yang mempunyai jumlah yang signifikan, dibuat dari kulit kerbau keras yang dicat. Seperti semua wayang kulit bayangan, mereka adalah gambaran yang jelas mengenai bentuk manusia, dengan ungkapan dan ciri-ciri yang tertentu.

Issue date: 16 October 2018