Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Saturday, August 31, 2013

Kenapa orang kata jadi Photographer tak untung

1) Tiada income yang tetap

Melainkan anda bekerja untuk studio yang melakukan family portraits atau mempunyai senarai customer yang kukuh dan tetap, jika begitu mungkin anda akan bekerja sendiri, bergantung kepada existing customer dan mempromosikan diri sendiri untuk mencari kerja. Itulah sifat bagi self-employed, anda boleh memilih masa anda sendiri, tetapi anda mempunyai harga dan pasaran sendiri supaya orang akan berminat dengan hasil kerja anda. Jika anda berada di dalam permintaan pasaran yang tinggi ataupun dah terkenal, maka bayaran boleh menjadi besar. Main keyword ialah anda perlu benar-benar bekerja. Seperti biasa, photographer tidak akan dapat efek daripada economic downturn.

2) Persaingan

Dengan kedatangan digital SLR yang murah, semua orang kini mahu menjadi seorang photographer. Sesetengah orang begitu berminat untuk pengalaman, dan begitu juga yang bersemangat untuk mengambil job yang sebenarnya budak sekolah pun boleh tangkap gambar macam tu. Ini bukanlah satu idea yang baik, orang-orang yang berpengalaman menilai anda dan mula mengambil kerja dari jurugambar yang sebenar yang bergantung kepada kerja-kerja ini untuk mencari rezeki. Dengan jurugambar begitu pada mulanya, bekerja secara percuma untuk membina portfolio mereka sendiri, ini boleh menjadi satu masalah yang sebenar. Pada kemudian hari, amatur tidak akan menghasilkan kerja yang terbaik, tetapi jika harga yang betul, mereka masih akan mendapat kerja, terpaksa bersaing untuk harga..

3) People Will Rip You Off

Jika hasil kerja anda bagus, anda akan dapat banyak business. Ada juga kes mencuri kerja jurugambar, menukar nama dan editing sikit, dan claim sebagai hasil kerja anda sendiri. Perkara ini banyak berlaku jika sebuah syarikat itu mempunyai ramai photographer. Itulah masalah utama untuk menerbitkan hasil kerja anda di mana-mana, bukan hanya di internet, orang di internet boleh mengambil dan melakukan apa yang mereka mahu. Saya juga sedar beberapa kes baru-baru ini yang melibatkan syarikat print t-shirt mengambil hasil kerja jurugambar untuk membuat print di t-shirt dan pakaian lain. Mereka tidak sah di sisi undang-undang boleh melakukannya, tetapi ia tetap juga berlaku. (sama kes band kumpulan hujan).

4) The Pay Can Suck

Dengan amatur begitu ramai yang berminat untuk masuk ke dalam industri fotografi, anda akan mendapati bahawa anda sedang bersaing dengan ramai orang yang mengecas package fotografi dengan harga yang murah , dan membiarkan anda dalam keadaan yang sukar. Apabila anda baru bermula terutamanya, anda akan berasa sedikit keperluan untuk memberikan pelanggan dengan harga yang murah supaya anda ada tempat di pasaran. Tapi jika hasil kerja anda pun takdak standard (budak sek rendah pun macam boleh tangkap), pada saat itulah pelanggan akan membandingkan anda, mahal sedikit pun takpe asalkan hasil memuaskan. Biar mahal sedikit tapi ada standard daripada murah sedikit tapi tiada standard. huh..

5) Too Much Time Away

Fotografi ada banyak keseronokan, dan jika prestasi anda semakin baik, pasaran pelanggan anda akan lebih meluas dan lebih jauh, mungkin boleh sampai ke sabah atau sarawak. Ini adalah berita baik jika anda menceburi bidang ini semasa muda dan mempunyai banyak masa, tetapi apabila sedikit lebih tua dan anda sudah berkeluarga, perkara terakhir yang anda akan mahu lakukan ialah duduk di rumah bersama keluarga, Adakah faktor keluarga menjadi penghalang untuk anda berfotografi? oh tidak, pada ironinya, apabila kita sudah berkeluarga, semangat dan idea kita akan datang mencurah-curah ( seperti saya, sejak berkeluarga, suka update blog, sebab kita ada tujuan). Semasa berada di luar rumah kita boleh mengesan kehidupan peribadi (private space) kita, oleh itu ia haruslah dilakukan semasa anda masih muda dan masih mempunyai banyak masa.

6) Bitchy People

Kita semua tahu jenis orang macam di sebutkan di atas. Orang yang menjangkakan hasil yang lebih macam pro dengan harga amatur. 'Bridezilla' adalah mungkin satu istilah untuk mereka yang sesuai digunakan jika anda ini seorang wedding photographer. Mereka mengharapkan kesempurnaan gambar seperti Yusri dan Lisa, padahal diri mereka itu seperti badak dengan gajah sedang bersanding. Walaupun begitu, tiada salah mengharapkan kesempurnaan dari seseorang yang anda gunakan, tetapi ianya tidak adil untuk mengharapkan keputusan yang tidak realistik apabila ia tidak ada kemungkinan. Pastikan anda duduk dengan pelanggan anda dan berbincang secara serius, jenis rakaman apa yang mereka mahu dan jangan lupa menunjukkan portfolio anda. Apabila semua perkara dipersetujui, maka barulah bermula sesi photoshoot. Langkah ini perlu bagi mengelakkan sebarang kekecewaan di pihak pelanggan.

7) People Want Something For Nothing

Orang cenderung untuk berfikir begitu kerana anda pandai melakukan sesuatu yang kreatif dengan mudah dan anda perlu melakukannya secara percuma. What the Fish? ‘Hey, boleh pinjam kamera tak?’, ‘Ooh, boleh tak tag gambar tadi kat facebook?‘. Kedua-dua istilah ini mungkin anda banyak dengar. Analogi boleh dibuat seperti pakaian yang berkualiti harganya bukan murah dan apabila anda baru bermula dalam bidang ini, ia tidak benar-benar sesuatu yang anda mampu. Jika anda akan menjadi seorang profesional, orang menjangkakan keputusan yang tertentu, dan keputusan itu tidak boleh benar-benar dapat dicapai pada kamera entry level anda. Pelanggan seharusnya tahu, jenis photographer apakah yang mereka hired. Adakah bawa kamera dengan kit lens ataupun mempunyai satu guni koleksi lens. Harus di ingat, photographer yang banyak lens tu sememangnya akan menawarkan harga yang tinggi disebabkan peralatannya..Tapi pada hakikatnya, bukan semua lens yang digunakan semasa photoshoot. Ada la sedikit poyos.