Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Wednesday, March 28, 2012

Tips untuk mendapatkan foto "low angle" terbaik

Abaikan Viewfinder

Langkah pertama dalam merakam low angle foto ialah menerima hakikat yang anda tidak akan melihat viewfinder anda setiap masa. Banyak gambar yang dirakam memerlukan kamera yang boleh/seperti dirakam oleh seekor katak (daripada pandangan katak yang kecil). Kita anda mempunyai viewfinder yang boleh di flipout (seperti Canon eos 60D) , anda amat bertuah seperti sebutir bintang di langit (hahhah). Jika tidak anda terpaksa berbaring di permukaan bumi untuk merakam gambar low angle anda. Sangat menyedihkan. Kamera Nikon pada masa sekarang masih belum mempunyai teknologi flipout seperti Canon.

Pelajari setiap angle

Cara terbaik merakam low angle adalah dengan menggunakan lens yang lebih wider seperti 10-22mm range dan penggunaan lens ini sangat bekesan. Fisheye lenses juga boleh digunakan dan secara tidak lansung gambar akan kelihatan sedikit unik. Salah satu perkara yang anda perlu tahu, permainan zoom tidak digalakkan sebab wider lens tidak menekankan fungsi zoom. Kalau anda nak bermain dengan zoom juga direkemenkan gunakan lens 17-50mm ke atau 18-105mm.

Memahami Aperture dan Depth Of Field

Merakam low angle memain peranan dalam perspektif foreground object. Anda seharusnya tahu object ape yang anda ingin rakam. Bagi merakam potret aperture memain peranan, aperture yang kecil memberi kesan terhadap gambar. Ini bermaksud anda harus memahami kamera anda dan juga lensa yang anda gunakan. Kombinasi kamera dan lensa yang sesuai akan memberi spot yang menarik untuk point aperture anda. Melaras f-stop pada nilai tinggi tidak menjamin untuk mendapatkan depth of field yang berkesan. Setiap lensa mempunyai posisi yang positif dan negetifnya, ini akan menggalakkan kita untuk mengekplorasi lensa kita pada tahap performance yang terbaik/tertinggi. Mode yang sesuai digunakan Aperture Priority. Ada sesetengah kamera yang lebih advance yang mana mempunyai fungsi mode untuk Depth Of Field, yang mana ianya boleh hold image sebanyak/selama fokus yang mungkin dengan menghubungkait kedua-dua aperture dan focus point.

Tetapkan pada semua aras

Apabila anda membawa/memegang kamera terlalu hampir kepada tanah atau rendah sangat daripada object, ambil sedikit masa untuk menstabilkan posisi anda. Ini akan menjimatkan masa anda untuk editing lebih banyak. Nampak macam bukan perkara penting, tetapi jika anda gunakan cara ini berulang kali , hasil kemudian anda akan faham macam mana dan bagaimana nak mendapat posisi level yang anda bayangkan. Apa yang baik jika kita masih juga tidak perfect dalam aras low angle ini, masih ada software komputer yang boleh memperbaikinya. Saya lebih menekankan untuk mendapatkan gambar yang cantik dengan sedikit sahaja editing di komputer.

Elakkan cuaca yang mendung (boleh, jika anda berhajat untuk low light photoshoot session)

Jika hari untuk anda photoshoot adalah cerah, ini merupakan satu bonus untuk anda. Gabungan yang sekata antara cahaya dan exposure memudahkan photoshoot ( lebih kepada potret photoshoot). Jika cuaca tidak cerah, apa yang anda boleh lakukan?, penggunaan direct flash mungkin berguna, dan elakkan daripada bounce flash melainkan ada dinding yang cerah untuk dibalikkan cahaya. Seterusnya seperti biasa, software komputer boleh melakukan editing jika gambar anda teroverexposure ataupun under exposure.

Kedudukan Subject di dalam frame

Bayangkan scene yang anda hendak rakam dari low angle sebelum merakam, ini serba sedikit memberi gambaran macam mana hasil yang ingin kita dapat kemudian. Aplikasinya sama seperti eye level photography, masukkan di dalam frame subject ataupun object yang menarik sebagai fokus utama. Ianya mungkin batuan, buah ataupun pokok ataupun apa-apa sahaja Jika meletakkan subjeck@object sebagai fokusing secara tidak lansung menampakkan perspektif gambar besar. Di sebabkan angle yang baik, objek yang dekat akan nampak besar dari saiz sebenar. Sila la bermain dengan element ini.

Shoot, Review, Repeat

Ini adalah dimana digital memberi kelebihan kepada photographer berbanding filem dimana kita boleh capture, review dan ulangi capture untuk hasil yang terbaik. Hasil yang tak memuaskan kita boleh delete terus.

Low angle photography can be a fun way to spice things up in your picture taking world. Don’t be afraid to experiment and see the world from another point of view!

Go..Go and Happy Photography

No comments:

Post a Comment

Comments