Suni Have a good time reading my blog. Maybe you're lost, or maybe you're looking for something. This blog is simply a typical blog post written by a less active blogger. Let us hope that what is stated and seen here does not cause harm to anyone. Writing here isn't about sharing personal information; rather, it's a brief picture of my family's informal diary. Please forgive me for being false and incorrect. Without explicit permission, phishing or using photos from this blog is banned. The Copyright Act of 1987 governs all rights to text and photos. This is a personal blog about my own experiences and expression. If you don't want to see or read my article, you might want to stop reading my site. The good comes from Allah the Almighty, and the negative comes from you.

Thursday, February 02, 2012

FREE RAW editing software yang boleh dijadikan rujukan

Tidak semua orang sanggup membayar ataupun memiliki software editing untuk RAW seperti Photoshop ataupun Lightroom (boleh sangat, boleh hack ataupun crack version). Jadi, saya list kan RAW editing software yang boleh di download secara free untuk photographer yang skema dan berbudget rendah. Saya secara personal tidak memberi jaminan untuk mana-mana software yang diberikan di bawah kerana saya sendiri menggunakan Photoshop dan Lightroom untuk mana-mana RAW editing.

1. Able RAWer 1.4 adalah satu freeware untuk RAW conversion dan editing. Ianya hanya compitible untuk pengguna windows sahaja buat masa ini. Saya tidak dapat menerangkan banyak pasal software ini tetapi apa yang saya dapati banyak negetive section dan tak user friendly. Melalui pembacaan saya setakat ini, ada sorang mamat ni menerangkan software ini extremely complicated dan susah nak belajar tentang user interface yang megelirukan. Bagi saya software ini tidak berbaloi untuk di download walaupun ianya free.

2. Stepok’s Raw Importer . Bagi saya software ini menunjukkan sedikit popular di kalangan photographer. Seper Able RAWer 1.4, software ini hanya dicipta untuk pengguna windows sahaja. Banyak pengguna mengatakan ianya senang diguna tetapi conversionnya agak slow. Tidak lah seteruk mana untuk satu software yang percuma. Melalui penilaian saya, software ini agak bagus untuk RAW editing software yang percuma.


No comments:

Post a Comment

Comments